lördag 22 februari 2014

ekologiskt godis och bästa receptet på limegrette!

Sedan jag la om min kost till PALEO/LCHF så har många smaker förändrats för mig. Några saker som hänt är till exempel att allt sött är tusen och tusen gånger sötare. Jag tycker också att sånt som jag tidigare inte upplevde som sött är supersött. Som tomater, kokos, eller hallon. Det är till och med så, att när jag äter grape, som ju är en basisk, besk frukt, så tycker jag att det smakar sött. När jag öppnar godispåsar här hemma och ska hälla upp en skål till barnen på lördagen tycker jag att det stinker kemikalier. Det bär mig emot att ge godis till mina barn, men det är så himla svårt att ta bort det för gott. Jag tror att våra barn äter extremt lite godis, för de får verkligen bara lite på lördagen, aldrig plockgodis och ingen läsk. Men ändå. Jag skulle vilja ta bort allt. För det är verkligen snuskigt. Hittade ekologiskt godis på konsum igår, och det luktade faktiskt annorlunda, dessutom är det mycket blekare än annat godis. Det måste vara bättre!

Saltförbrukningen har gått ner drastiskt och jag får faktiskt tänka på att verkligen tillsätta salt för att få i mig tillräckligt. Men när man äter ren mat, utan stärkelse så behövs inte saltet i samma utsträckning. Det är ju potatis, ris och pasta som behöver saltet för att bli gott. Om man skippar det så behövs helt enkelt inte lika mycket salt.

Det är också några saker som jag inte gillar längre. Som jag tidigare har ätit massor och som jag nästan varit beroende av. Som balsamvinäger. Eller alla vinägersorter. Jag har älskat det. Och nu tycker jag inte om det alls. Smakar surt socker. Samma med olivolja. Jag har alltid varit noga och köpt fin olja, men jag tycker inte om det längre. Tycker olivolja smakar lite härsket på något vis.

Så, här ska ni få världens godaste recept på Smör&limegrette att ringla över er gröna sallad:

  • 40 gram Ekologiskt smör.
  • Några nypor salt (köp gärna bergssalt, det rosa från Himalaya är god, skippa havssalt - haven är så skitiga!).
  • Nymald svartpeppar (finns ekologiskt på ICA!)
  • 1 pressad lime, ekologsk såklart. 

Bryn 40 gram smör. Var inte rädd att bryna ganska hårt, så smöret blir nötbrunt. Låt svalna. Blanda i ett glas: Salt, peppar, lime och smör. Ringla över din sallad. Det gör inget om dressingen är ljummen, det blir bara gott!

Lördag idag. Bowlingkalas på G!



Det måste ändå var bättre..

Rosa salt från Himalaya. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar