lördag 1 februari 2014

Februariutmaning: 10 minute squat test!

Snatch idag på tyngdlyftningsträningen. Det absolut roligaste, svåraste och mest tekniktunga lyftet av dem alla om du frågar mig.

Min rörlighetsträning (som jag ju gjort, varje morgon eller kväll i dryga 30 dagar nu) har gjort att jag faktiskt är lite mjukare. Tänk att man bestämmer sånt här själv. Att det gäller att bestämma sig och hålla i. Jag kan ju! Och. CrossFiten, styrketräningen och en apa som inte gjort sig hörd på länge, har gjort att jag är lite modigare och faktum är att idag kunde jag i alla fall mentalt tänka mig att ge mig in under stång på raka armar.

Av alla lyft idag så var det kanske ett par där jag kände att jag nästan fick till det. Och det var värt alla de andra halvdana lyften. Så - Det är inte gratis. Det här med att bli starkare och mjukare. Det är inte bekvämt. Det är jobbigt. Gör ont då och då. Och är ganska läskigt. Men det är värt varenda minut, varenda droppe svett och varenda natts träningsvärk. Jag älskar det.

Jag fortsätter med mitt rörlighetsprogram. Det är redan en del av vardagen. Men - Nu tänker jag ge mig på ytterligare en utmaning. Jag ska varje dag i februari få ihop 10 minuter squat i mitt djupaste läge. Det kan vara en minut här och en där, eller får jag lida mig igenom 10 tuffa minuter i ett svep. Det ska bli spännande att se vad som händer på en månad. Hänger du på? Häng på!


Det är värt det. Och kunde jag, kan du. 





2 kommentarer:

  1. Jag försöker sitta så ofta jag bara "kommer ihåg" att sitta i squat. Ända sedan jag började yoga och lärde mej att vi borde faktiskt sitta såhär om vi överhuvudtaget måste sitta :)
    Squatta på ♥

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja, det kräver att man är ihärdig och tränar upp rörlighet i höft, baksida lår och fotled. Jag som alltid varit "överrörlig" (och svag..) är helt chockad över hur stel jag plötsligt är. Det tar tid att bli mjuk(och stark!) igen, men sakta och säkert rör jag mig däråt. Och om man drömmer om en perfekt snatch, då är det bara att ligga i och träna sin squat.. ;)

    SvaraRadera