lördag 15 mars 2014

Älska kokos

Jag älskar kokos.
Jag använder och äter kokos i olika varianter i olika favoriter varje dag. Här kommer mina bästa recept:

Det enklaste - och kanske bästa tipset jag har för att hålla sig mätt och nöjd är kaffe med kokosolja.

Kokoskaffe:
Rör ner 1 matsked kokosolja (min favoritolja är Cocosa med kokossmak) i en kopp kaffe. Supergott och len kokossmak mot läpparna.

Kokossmör:
Mixa 200 gram kokosflingor (finns ekologiska på både Ica och Coop) i ca 7-8 minuter tills det blir ett smör. Underbart gott att ha på sin gröt, till sina paleopannkakor eller bara rakt upp och ner med några hallon och en tesked kakao-nibbs. Ni måste prova detta. Det är så galet gott! Förvara i glasburk i rumstempratur.



Mixa kokos i 7-8 minuter tills det blir smör. 

Magiskt gott!
Kokosgröt:
2 ekologiska ägg
1 matsked kokosmjöl
1, 5 dl kokosgrädde
vaniljpulver
kardemumma
Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm på medelvärme till rätt grötkonsistens. Servera med kokossmör, kokosgrädde och varma bär. Alltså. Missa inte detta. Det är den bästa frukosten eller efter-träningsmaten i världen. Universum.


Kokosgröt. Favoriten efter träningen. 

Kakaonibbs. Supersmarrigt på kokosgröt eller i kokossmötet!




2 kommentarer:

  1. Himmel! Vad har jag missat, kokossmör och kokosgröt!!

    SvaraRadera