söndag 16 mars 2014

Ny vecka, nya tag!

Bra söndag. Träning med Bästa S som dagen till ära fyllde 40 år. Vi hade våra döttrar med oss, och medan vi tränade rörlighet hängde barnen utan att reflektera över svårighetsgrad i ringarna och svingade. Man har mycket att lära av dem - barnen och deras oräddhet.

Sen: Direkt till Maxi och veckans mat är inhandlad. Det tar en timma av min söndagstid men oj vad tid (och pengar!) jag sparar på att göra det i dag och inte varje kväll.

Veckans matsedel:
Måndag: Oxfärsbiffar med coleslaw
Tisdag: Tacos (vi har kalas för Wille som fyller 12 så det blir fredagsmys en tisdag. Perfekt!)
Onsdag: Tonfiskröra och ruccolasallad
Torsdag: Grillad kycklingfilé och broccoli
Fredag: Entrecote och bea

Hemma hos oss har vi strukit den väldigt strikta regeln vi haft, om att alltid, alltid äta middag tillsammans hela familjen. Det blev bara en stressigt för alla, så nu har vi hittat ett sätt som funkar för oss. Eftersom jag tränar nästan varje kväll och kommer hem sent - är det Johan som står för matlagningen i veckorna. Axel jobbar vissa kvällar och tränar vissa, Wille tränar måndag-onsdag. Lilla Norah är hemma och runt henne arrangerar vi så att någon mer är där också. Ibland går det inte att få ihop, då hänger hon med till Basic. Det funkar också hur bra som helst.

I veckorna ser det ofta ut såhär: Klockan 18 står bordet uppdukat för fem personer och det är middag för dem som är hemma. Ibland är det alla, ibland bara lilla Norah och en brorsa. I bland är vi tre av fem. Sedan äter vi allteftersom vi kommer hem och är duschade och klara. Det funkar fint. Och det blir i bästa fall många timmar runt köksbordet, eftersom den som ätit ofta stannar och håller nästa middagsgäst sällskap.

Själv tar jag, nästan utan undantag, kvällens middag som matlåda till lunchen dagen efter och äter kokosgröt eller en omelett på kvällen. Mest för att jag är sugen på något lättare efter träningen. Och för att jag älskar att ha med mig egen mat till jobbet.

Det är födelsedagarnas vecka vi går in i -  och både jag, Lilla Wille och min mamma firar ytterligare ett år. Jag är så tacksam för det. Och jag känner på mig. Att det här kommer att bli mitt bästa år hittills.










2 kommentarer: