tisdag 4 mars 2014

You get what you work for.

Som jag skrivit om tidigare så har jag bestämt mig för och satt mål för att öka min rörlighet. Det är ju inte superkul att träna rörlighet. Men sånt är livet. Och sån är träningen. Allt är inte kul. Men crossfit är inte bara att hoppa, kasta och springa. Crossfit är också att utmana sin kropp på andra sätt. 

Och för mig handlar det helt enkelt om att om jag ska bli bra på att lyfta tungt och utvecklas i den riktning som jag vill i min träning är ingen vits att vara stark och stel. Eller svag och mjuk. Jag vill vara stark och smidig. Och allt handlar om knäböj. Allt handlar om den där squaten. Jag tänker vinna över min squat. 

Efter jul började jag göra ett program för ökad rörlighet i marklyft och knäböj som jag laddat ner på Styrkelabbet. Jag har också kört dr Kellys 10 minutes squat test, som betyder att jag suttit i djupaste knäböj sammanlagt 10 minuter om dagen. Inte alla dagar ska erkännas, men många har det blivit. 

Innan jag startade mina rörlighetsprogram gjorde jag Dr Kelly Starrets couch stretch test. Det var helt omöjligt. Alltså det gjorde så ont att jag kunde ha svimmat. Det skrämde mig lite, för jag vet att detta borde vara något som alla kan göra. Det tillhör liksom "normal" rörelsefunktion (även om jag vet att det är långt ifrån alla som kan), menar Starrett. Och mycket riktigt, min 6-åring hade inga problem. Hur som helst. I dag testade jag igen. Och vet ni? Två månader senare var inga problem för 42-åringen heller. Jag kunde ha stått i couch stretch hela kvällen. Motståndet var borta. 

Visst är det häftigt att man får det man jobbar för?

Nu ska jag bara fortsätta. Upprepa, upprepa. 




Testa i kväll framför TV:n vetja!
Världens bästa höftöppnare. 

Eller mot vägg. Lite mer utmaning.




6 kommentarer:

  1. Svar
    1. :) Visst är det! Den här boken av dr Kelly Starrett, är föresten ytterligare en bästa-bok som du skulle älska!

      Radera
    2. Ounouu, boknörden hickade till här ;)

      Radera
    3. Ja, det är den bästa boken av alla om du är intresserad av lyft, rörelse och en mjuk kropp (och det vet jag ju att du är :))

      Radera
  2. Bästa Alexandra! Jag känner ingen som är så envis och kämpar så hårt som du gör. Tack för att du delar med dig av din resa, dina framgångar och dina gupp på vägen. Jag tycker att du är fantastisk! Grattis till din ökade rörlighet. Du är värd varenda centimeter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa, jag kämpar på så gott det går. Puss!

      Radera