onsdag 2 april 2014

Align

Förra sommaren testade jag Alignment-yoga i Baskemölla på Mudita med Kerstin Bohne. Alignment betyder ju att placera i rät linje, och det är att hitta sin inre linjering som är utmaningen i yogan. Precis som i tyngdlyftningen. I  alignment-yoga används filtar, rep, klossar och bolster för att anpassa yogapositionen. På det sättet kan alla kan komma hela vägen.

Jag som testat yoga till och från, sedan 15 år tillbaka och egentligen älskar ashtanga-yogan, tyckte alignment-yogan var helt fantastisk. Men det är långt till Baskemölla och yogan fick stå tillbaka för allt annat som hände i mitt liv. Men. Jag har sneglat på min yogamatta och på ett vis saknat det.

Så. Lagen om attraktionskraft. I ett läge där jag jobbar med rörlighet och stela höfböjare  - för att förbättra squats och marklyft - har jag plockat fram både yogamattor, bolster och rep. Jag har tänkt på de positioner som vi testade och lekte med på Mudita i somras och jag har tänkt på Kerstin flera gånger. Därför var det så självklart när jag igår springer på just henne på mitt jobb (vi jobbar nämligen på IKEA båda två!) och hon berättar att hon ska börja hålla yogalektioner i Kristianstad från och med nästa vecka.

Ja. Det är ju exakt vad jag behöver. Vad min crossfit behöver och vad min tyngdlyftning behöver. Yogan. Att hitta min inre linjering. Det perfekta komplementet till min träning just nu.

Allt hänger ihop.






2 kommentarer:

  1. Med risk för att verka tjatig, men SAT NAM helt enkelt :)

    SvaraRadera
  2. åh, nej! Inte tjatig. Fantastiska ting tål att upprepas. Repeat :)

    SvaraRadera