onsdag 16 april 2014

Att gå ner i vikt

Överallt ser jag löpsedlar som berättar hur enkelt det är att gå ner fem kilo. Tappa fem kilo på 4 veckor! Gå dig smal innan påsk! Förbränn ett kilo i veckan med rätt kost - nya bla-bla-bla-dieten. 

Det är verkligen inte enkelt att gå ner i vikt. Att behålla en vikt är kanske enkelt. Men att gå ner i vikt är ingen lek. Speciellt inte om man samtidig vill träna hårt och bli starkare. Speciellt inte om man som jag har haft ett helt liv av jojo-bantning.  I dag plockade jag fram alla mina dagboksanteckningar från det sista året. Alla mina vikt- och måttkurvor. Det som jag skriver bara för mig själv.

Jag har gått ner 14 kilo på 9 månader.  Men - Jag har gått ner det sista kilot av de 14 -  tio gånger tror jag. Jag har nämligen hoppat upp och ner på samma kilo sedan julhelgen. JUL!! Det är ju påsk nu! Ingenting på fyra månader!

Jag äter supermat. Om jag får säga det själv. Ren mat, inget socker, ingen alkohol, ingen stärkelse, inga mejeriprodukter. Ingen färdigmat, inget äta ute. I största möjliga mån ekologiskt utan tillsatser. Jag äter hög andel fett och låg andel kolhydrater. Jag äter runt 1200-1700 kalorier fördelat mellan 12.00 på förmiddagen och 21.00 på kvällen. Vissa dagar - som igår, äter jag under 1000 kalorier. Jag äter alltså bara lunch och kvällsmål. Och kokoskaffe däremellan. Så nej. Det är inte enkelt att gå ner i vikt. Och idag har jag tjurat för att det går så långsamt. Och nu önskar jag mig ett skutt nedåt! Jag önskar att fem enkla kilon bara glider  av min kropp. Nu!

Jag fram måttbandet.
Jag har förlorat totalt 25 (!!) cm i midjan sedan augusti förra året. Varav 4 cm sedan nyårsafton. Så det har hänt saker sen jul. Jag ska sluta tjura nu.

Jag tänker inte ge mig. Äta, träna, sova. Upprepa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar