söndag 13 april 2014

Godisägg till barnen i påsk?

Jag brottas med det här. Jag vet att barnen vill ha. Jag vet att ALLA ANDRA får. Men jag vill inte mata mina ungar med mer socker. Jag ser ju socker som gift och jag skulle aldrig äta det själv. Hur i hela världen ska jag då stå ut med att fylla ett helt påskägg (har ni sett hur stora de är??) och bjuda mina barn? Men ändå. Jag brottas. Velar. Vill så gärna ge dem sött och gott. Det är helt galet. Helt galet.

Men -  sen ser jag på det här. Tanten från McDonalds som menar att Ronald McDonald skänker inspiration och magi till alla barnen, får min bägare att rinna över. Jag är också Fed up på en världsbild som bygger på att tjockisar äter för mycket och rör sig för lite. Det är den värsta lögnen av dem alla och det är en anledning till att jag gått genom halva livet överviktig. Hungrig. Med dåligt samvete.

Det är sockret är boven. Det är socker som gör en tjockis tjock och sjuk. Det är sockret som gör att det inte går att sluta äta ännu mer socker. För när man är beroende väljer man inte längre själv.

Trailern från filmen Fed Up var precis vad en osäker mamma behövde.

Det blir biljetter till Eurovision i påskägget i år i stället.
Köpenhamn here we come!


Snacka om godis: Kokosmjölk, några hallon och protein. Mixa och drick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar