lördag 19 april 2014

Påskafton in the Zone

I mitt förra liv ägnade jag hela påsken åt att fundera över mat/godis/snacks/ - eller äta mat/godis/snacks. Mest socker. Som jag kompenserade med salt. Och sen lite mer socker. Jag formligen älskade godis. Choklad. Vin. Ja och däremellan tog jag såklart en cigg. Närmare bestämt 20 cigg om dagen. Nåja. Den här påsken är annorlunda. Och ändå självklar. Jag är på en annan plats. Sockerfri, rökfri, glutenfri och mejerifri. Fri som en fågel.

Hade ett fantastiskt lyftar-pass på Basic gym i morse. Jag som kämpat i veckor med den sista vikten på både bänkpress och marklyft (som jag ju äntligen kom förbi förra veckan) seglade glatt förbi dagens vikter utan problem. Va! Vilken påskpresent! Jag marklyfte 70 kilo 3x5 och jag bänkpressade 33 kilo 3x5. Vem i hela världen behöver godis när man får ett sånt lyckopiller på förmiddagen? Bästa påskägget måste ändå innehålla ett pass på världens bästa gym.

När det kommer till mat så funderar jag lite på att testa en ny inriktning. Jag har levt på (om jag hårdrar det) smör, ägg och kokos i snart ett år, och jag börjar längta efter att normalisera livet lite. Jag tänker självklart inte byta bort ren ekologisk, stärkelsefri, sockerfri, glutenfri mat. Men jag tror att jag ska gå mer mot Paleo och kanske röra mig en bit bort från strikt LCHF. Jag vill ju gå ner lite mer i vikt, men jag vill också orka träna. Både crossfit och tyngdlyftning. Så jag har, efter övervägande med Lisa (min vän, syster och PT) hittat en väg jag tänker testa.

Inom den värld som jag sneglar mot, CrossFit-världen (visst låter det härligt, där vill jag leva!) så äter många enligt en diet, eller ett schema, som kallas The Zone Diet. Det går enkelt ut på att räkna hur mycket protein du behöver under en dag, lägga till lika block (nyttigt) fett och kolhydrater (med lågt GI) och äta enligt de blocken uppdelat på fem mål om dagen. Frukost, Lunch, mellis, middag och kvällssnack. Allt för att uppnå en hormonell balans, förhindra inflammation på cellnivå och få en frisk, stark kropp. Jag som är sockerkänslig har bestämt mig för att modifiera Zone med med att äta lite mindre kolhydrater och lite mer protein och fett men jag har bestämt mig för att ge zonen 30 dagar och utvärdera.

Nu ska jag fira påskafton med en kopp gokaffe och soffmys med familjen.


3 kommentarer:

  1. Och jag vill ge dej ett påskägg fyllt till bredden av TACK för lyftarinspiration! Utan dina inlägg om styrkelyft hade jag knappast själv ens vågat börja nosa på skivstången! Glad Påsk bästaste du!

    SvaraRadera
  2. Åh NIna, vad glad jag blir! Glad påsk till dig med!

    SvaraRadera
  3. Heja balans! Det låter så klokt tycker jag.

    SvaraRadera