söndag 27 april 2014

Power Clean

I går skrev jag att ryck - eller snatch -  är mitt favoritlyft. Det är inte riktigt sant. Mitt verkliga favvolyft är faktiskt power clean. Styrkevändning. Alla timmar jag lagt på rörlighetsträning har jag gjort med en inre bild av mig själv, fångandes stången i en djup squat i en power clean.

Det är tusen och tusen saker att tänka på i en power clean. Och ändå är tricket att inte tänka. Jag har svårast med att låta bli att dra med armarna. I en perfekt styrkevändning är armarna bara något där stången vilar. Kraften kommer från benen, höften, hoppet, kastet. Och kroppen går under stången. Vågar gå under. Ju rörligare jag blir, desto mer mod att gå under. Jag rabblar:

  • Under lyftet från golvet, lämnar aldrig stången skinnet på mina ben.
  • Mina armbågar är låsta tills efter hoppet.
  • Hoppa inte innan hoppostition!
  • HOPPET ÄR ETT HOPP. 
  • Stången landar på mina axlar med mina armbågar pekandes framåt. Den landar inte i mina händer. 
  • Våga gå under stången. Jag vågar gå under stången. 
  • Låååångsamt - PANG! 


Söndagsträning. Ensam på Basic Gym. Jag gissar att alla andra är ute i solen. Mina front squat går bra men är supertunga. Mina pressar var tunga, tunga och jag klarar nästan alla mina repetitioner. Sen - 36 kilo på stången 5x3 power clean på schemat. Mitt enda fokus är att låsa ut armbågarna och hämta kraften i ben och höft. Och hoppa. Verkligen hoppa.

Yes!









Commitment. 

4 pass kvar innan nya maxlyft. Det blir spännande.

2 kommentarer:

  1. Du äger. Och inspirerar.

    SvaraRadera
  2. Tack! Likom du - med din posivitet. Tack för att du sprider yogaglädje!

    SvaraRadera