onsdag 23 april 2014

Tunga lyft och Paleo. Bra onsdag.

För tredje passet i rad så har jag inga problem (nåja - allt är relativt) att lägga på - och klara mina vikter på backsquat (5x3x44 kilo), bench press (5x3x34 kilo) och dead lift. Jag upptäcker dessutom att jag lagt på fel vikter på stången i marklyftet och faktiskt klarat nästa veckas vikt. 5x3x72 kilo. 72! Fem gånger tre! Yes! Hurra! Så himla skönt!

Om maten - Jag har ju bestämt mig för att sakta men säkert gå från LCHF mot Paleo. För att normalisera mitt liv lite och för att få ett bra grepp om portionsstorlekar äter jag enligt The Zone Diet - som egentligen bara är ett sätt att fördela dagens mat för optimal hälsa. Jag mår superbra. Känner mig pigg och stark. Och glad. Sover lite sämre dock. Som man ju gör när man äter mindre fett.

Paleo-rörelsen rekommenderar ju att leva utan mejerier. För mig är det inget problem eftersom jag redan uteslutit alla mejerier (utom smör) från min kost för snart 10 månader sedan. Jag saknar inget. Kanske kvarg då och då, men det kan jag leva med. Dessutom älskar jag ju kokos. Och kokosgrädde och kokosmjölk är ett bra alternativ. Bonusen med att äta lite mindre fett är att jag kan lägga till lite mer kolhydrater i form av grönsaker, bär och liiiite, lite nötter (främst mandel). Jag har dock, efter en veckas testande fram och tillbaka bestämt mig för att stanna vid ett mellanmål om dagen och jag kommer också att gå tillbaka till min periodiska fasta och äta mitt första mål vid lunch. Jag mår super av att inte äta frukost. Jag är mindre hungrig hela förmiddagen och jag blir mindre sugen hela dygnet. Så ett ätfönster på 8-9 timmar och fasta resterande 15-16 timmar får det bli. I hela mitt liv har jag tvingat i mig en frukost jag inte velat ha. Nu är jag över 40 och bestämmer själv.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar