onsdag 7 maj 2014

easy way to fitness.

Jag har ägnat en massa tid senaste dagarna med att fundera på vad som är viktigt för mig i allt det här.
I träningen. Jag har haft ett fokus. Och det har handlat om att bli smal. Gå ner i vikt.

Mer och mer, har fokuset skiftat lite. Kanske beror det på att jag inte känner mig supertjock längre, kanske beror det på att när man tränar mycket, blir smal, inte lika viktigt som stark. Eller snabb. Eller kvick. Eller mjuk. Samtidigt hänger det ihop. Jag blir rörligare och rörligare för varje kilo som försvinner. Jag blir starkare ju fler kilon jag slipper bära runt på. Jag blir snabbare och kvickare ju mindre tjock jag är.

Och. Den bästa av allt. Jag vaknar inte varje morgon och har ångest för mig kropp längre. Under lång tid, var det första jag tänkte - varje morgon - att jag inte dög, att jag var en dålig person, att jag var misslyckad. Tjock. Tung. Sorglig. Nu vaknar jag och planerar dagen, mediterar, dricker kaffe och visualiserar min dag. Dessutom längtar jag till min träning. Varje morgon. Det är ett nytt liv. Jag gillar mig själv.

Men. Jag vill fortfarande bli smal. Det är bara inte det enda jag vill längre. Jag vill också bli stark. Som bara den. Jag vill knäböja som en gud och jag vill vända upp en stång som jag aldrig gjort annat. Därför får kanske vikten ta den tid som den behöver. Det får får ta den tid det vill att förlora 10 kilo till. Det finns inga genvägar till det. Men det finns en enkel väg: fokus på träning och ren mat. Då ska ni se - att det kommer att gå. Sakta men säkert neråt. För nu ska jag bli stark och smal på riktigt.

Kvällens WOD på CrossFit Kristianstad:
7 rounds of:
7 hang clean
7 jerk press
14 box jumps

GALET jobbigt. Som det ju alltid är. Men oj så rolig. Så himla, himla roligt. Och gänget. På Boxen. Det är ren och skär kärlek.

Nu middag och soffhäng. För det är jag värd.




Middag: ekoägg, kalkon, gurka och tomater. Mumsmätt!

3 kommentarer:

  1. Du är en av de mest dedikerade människor jag stött på, så fokuserad och cool på samma gång. Keep up the good spirit!

    SvaraRadera
  2. Tack Nina! Det är ju inte helt korrekt att säga: Jag vill bli smal. Även som tjock är det rätta liksom att gilla sin kropp och se till inre skönhet. Hur som helst - jag är trött på en tung kropp. Det är faktiskt inte kul att vara tung - vad än alla tjockisar säger :) Men om man vill vara stark samtidigt så måste man ge sin kropp liten klapp på axeln. Man kan ju inte rasa i vikt och samtidigt bygga muskler. Det får alltså ta den tid det tar.

    Kram! Och tack för pepp.

    SvaraRadera