torsdag 1 maj 2014

Fail day..

Inte alla dagar är ju superdagar i träningen. Såklart. Även om jag har svårt för det. Att inte ha superduperdagar. Så är det självklart så.

Tyngdlyftning är verkligen en berg- och dalbana. Jag börjar mer och mer se hur allt hänger i hop. Även om jag förstått det förut - så förstår jag det mer och mer. Maten, sömnen, stressen, hormonerna. Allt är en helig enhet.

Jag är dagen innan mens i dag. Så snart mensen är i gång är jag stark som en björn. Dagarna innan är jag verkligen svag. Speciellt i ryggen. Jag är också mindre fokuserad, men framförallt är jag mindre stark. Det är absolut så, jag för ju dagbok så jag vet det. Det är så skönt att se ett samband.

I veckan lyfte jag 3x5x72 kilo lätt som en plött (nåja..allt är relativt, men nästan-lätt-som-en-plätt), och idag - tvärstopp på 73 kilo. Trist såklart. Men. Jag pressade inte kroppen. Lyssnade och stannade. Plockade av och körde 3x5x65 bara för att få träna tekniken. Det blev ok till slut.

Ledig torsdag och det var ett helt gäng både CrossFit:are och tyngdlyftare på Basic Gym. Samt några pigga handbollsjuniorer. Och tur var väl det.  För en av dem var snabb som ögat, att komma till min undsättning, när jag fastnade under stången i bänkpressen.

Så. Nu har det hänt också.


2 kommentarer:

  1. Ja oj, vad det kan gå upp och ner. Tvärstopp ena dagen, värsta flowet den andra. För min del känner jag just nu att det är tvärstopp i huvudet på mej, har tekniktränat så mycket att jag snart går i baklås. Du vet, snöat in och är alldeles för självkritisk. Men det är också ett sätt att gå vidare, fastna... och komma loss. Så nu när jag har min own precious hemma så kommer jag bara göra, släppa tänket och istället ta till det viktigaste - urkraften och medvetenheten. Känner ju att det ofta låser sig på gymmet, nu är jag glad att slippa det.

    OCH så skönt att du fick hjälp där i bänkpressen. Check på den erfarenheten ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och så var det samma igår. Ingen lycka i lyften. Men idag! På träningen! Stötte jag 38 kilo rakt över huvudet! Jag är så sugen på en stång jag med..

      Radera