lördag 3 maj 2014

Rutiner

Inspirerad av Nina funderar jag på att investera i en egen skivstång. Den är galet dyr, men friheten att välja själv när du vill göra en vändning innan middagen eller en stöt efter frukost lockar mig. Jag ska fundera lite vi får se. Men jag tänker att en tyngdlyfterska ändå är värd sin egen utrustning.

Stöt på träningen idag. Jag tränade på hook grip (när man rullar fingrarna runt stången och över tummen i lyftet) och det gick bra. Jag har långa tummar. En fysisk egenskap jag inte uppskattat tillräckligt kände jag!

Vi pratade också om vikten av att skapa sin egen rutin för lyften. Som en programmering för hjärnan. Att äntra plattformen på samma sätt, ta sina andetag på samma sätt, närma sig stången och lyftet på samma sätt - varje lyft. Allt för att skapa en rutin och ett fokus där man mentalt och fysiskt är trygg nog att smälla en massa vikt rakt över huvudet. När jag funderade på det så gör jag delvis så - har en rutin för att närma mig stången, men jag ska finslipa.  Jag ska verkligen aktivt bestämma mig för att göra exakt samma rutin inför varje lyft.

Jag älskar det här.
Det är det roligaste som finns.




2 kommentarer:

  1. Jamenjaaa, just detdär med rutiner tror jag är jätteviktigt. Det blir mer medvetet då, mer riktat och färdigt. Tack för insikten!

    PS. Stöt efter frukost kunde absolut vara en trevlig rutin, fniss. DS.

    SvaraRadera
  2. Ja, det verkar så självklart när tränarna sa det! Stöt innan frullen ja ;)

    SvaraRadera