söndag 27 juli 2014

PALEO - Banankaka med extra allt

I sommar har vi fikat extremt lite. Ungarna har ätit gelato i Frankrike, Johan och jag har druckit gott kaffe, men när man inte äter gluten (som ju halva familjen inte gör) och inte socker (som ju jag inte gör) är fikat lite svårt att få till. Och - I bland vill man ju också ha något gott. Som är sommar och fika och fest.

Jag hittade ett recept på Lululemonbloggen på Healthy banana bread  - och gjorde en egen variant på den. Det blev magiskt gott och är kanske det av alla mina Paleo-bakverks-försök som ungarna gillat bäst. Med hallon och lite kvarg tror jag den kan göra sommarsuccé!

HEALTHY BANANA BREAD
glutenfri, sockerfri, mejerifri

Ingredienser:
3 mosade ekologiska bananer + 1-2 bananer delade på längden
3 ekologiska ägg
3-4 ekologiska dadlar (jag mosar mina i mixer)
1/2 tesked ekologiskt vaniljpulver
1/2 dl ekologisk kokosolja
1 rågad tesked kanel
1/2 tesked bakpulver + 1 tesked pressad ekologisk citron (citronen aktiverar bakpulvret)
3 dl mandelmjöl
1/2 dl chiafrön

Blanda mosad banan, ägg, mosade dadlar. Rör i vanilj, kokosolja, kanel, bakpulver, citronsaft, mandelmjöl och chiafrön. Mixa väl till slät smet. Häll smeten i en form (jag smörjde med kokosolja och bröade med riven kokos). Dekorera med 1-2 bananer skurna på längden. Ställ kakan i ugnen på 165 grader i ca 45 minuter. Låt svalna innan du vänder upp kakan. Strö kanel över och servera ljummen. Håller i kylskåp upp till en vecka.

Gott på bananbrödet:
Bara som det är till kaffe
Mandelsmör
Skivad banan, hallon och kvarg
Extra kanel



Banankaka med extra allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar