söndag 21 september 2014

66 dagars fokus

Det sägs att det tar 66 dagar av envishet att bygga en ny vana. 66 dagar av att bara göra, inte fundera och inte ifrågasätta. Bara göra.

Min resa började ju för några år sedan med 30 dagar av 60 minuters träning varje dag. Dag 1 var grym. Superkul och super-pepp. Dag 2 kände jag mig riktigt duktig. Heja, heja. Dag 7 tänkte jag - tre veckor kvar?? Dag 16 minns jag att jag ville ge upp. Den här skiten blir ju aldrig roligare. Dag 28 tänkte jag inte längre och dag 30 ville jag köra 30 dagar till. Och det gjorde jag. Nu har det gått två år.

Och med en ny vana kommer lätt en till. Och en till. Ju mer desto mer, ju mindre desto mindre. Med träningen kom intresset för kost. Med intresset för kost kom intresset för hälsa. Med intresset för hälsa kom intresset för balans. Med intresset för balans kom intresset för min hållning. Med intresset för hållningen är jag tillbaka vid träning. Världens bästa cirkel.

Med tiden kopplar man av förstås. Och det man borde göra/äta/tänka/ slirar lite. Då är det bra att ta en omstart. 66 nya dagar av fullt fokus kring det som är viktigt för dig. Jag har två saker som jag tänker jobba med aktivt 66 dagar framåt. För mig är det viktigt att inte glömma bort hur mycket fett jag behöver äta för att må bra. Att jag äter glutenfritt och sockerfritt är självklart nu för tiden, men fettet har en tendens att glida ifrån mig. Och ju mindre fett jag äter, desto större är risken att jag måste kämpa mot mitt sockersug. Därför att mitt fokus de närmaste 66 dagarna att öka fettet sakta men säkert. Mer smör och kokosolja enkelt uttryckt.

Mitt nästa fokus de närmaste 66 dagarna handlar förstås om att bli smärtfri i min rygg. Att fortsätta att varje morgon köra min meny från Hållbar Hållning och med min diagnos från magnetröntgen (som jag har fått tid för i veckan som kommer) jobba med de förutsättningar jag har. Till exempel har jag bestämt mig för att träffa en klinik för funktionell träning - STAC.  Mitt mål är såklart att bli stark, snabb, smidig (och smärtfri). Jag vill kombinera min Crossfit- och tyngdlyftnings-träning på Basic gym med mitt eget basprogram, anpassat för mig - med min cykling, min simning och med löpning (hör och häpna).

Med min ryggskada tar min träning en ny vändning. På riktigt. Och det börjar för mig som för alla- med 66 dagars nyfokus.




3 kommentarer: