onsdag 10 september 2014

Kontroll


Det fanns en tid när jag bara hade lagt mig ner raklång just nu. Med en påse smågodis. Jag hade gett upp på träningen, maten, sömnen. Jag hade tagit bilen till maxi och gått loss på plockgodis. Och sen hade jag rundat av med chips och en cigg. Förmodligen en cola till det. Eller två. Herre gud. Tänk att det var mitt liv. Mitt sätt att hantera stress och smärta. Mitt sätt att hantera det mesta faktiskt.

Nu har det gått 6 veckor sedan jag vaknade med domnat ben och jag ska villigt erkänna att vissa dagar känner jag mig nästan galen. För att det är så jävla jobbigt att ha ont. För att jag inte vet om jag har en buktande disk eller ett diskbråck (väntar på röntken). För att det vissa dagar känns bättre och nästa dag inte. Men mest av allt - För jag längtar efter träning. Efter puls, efter blodsmak, efter värkande muskler. Bristen på träning gör att jag har svårt att sova, är lättirriterad, har svårt att koncentrera mig och gör mig stressad. Jag nojjar för att gå upp i vikt. Jag saknar min box. Jag saknar att uppleva allt det vi upplever tillsammans varje vecka. Det vi brukar gå igenom tillsammans. Jag saknar tillsammans.

Saker jag gör för att hålla kontrollen:
  • Hållningsträning och rörlighet varje morgon. Five a clock club. Upp och hoppa nyponsoppa kokosolja. Typ.
  • Cykel. Med vinden i håret. 10 mil förra veckan.
  • Yogan. Det funkar om jag tar det l u g n t. Bakåtböjar och vridningarna är halleluleja.
  • Åker till Boxen även om jag inte kan träna dagens WOD. Att byta om och komma dit betyder allt just nu. Bicep curls, hantelrodd, plankor och stretch är bättre än inget. Jag tänker inte bli svag för att jag har ont i ryggen.
  • Mindre träning kräver mindre protein. Så - mer fett och mindre kött. Halverat proteinmängden enkelt uttryckt. Det var länge sen jag var hungrig, men det är ok just nu. 
  • Upprepar coach Carlströms ord i mitt huvud: Every major set back -  is a set up for a great comeback.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar