lördag 24 januari 2015

Saker och ting jag inte kan vara utan när det blåser..

Ute är det sådär januarikallt. Genom märg och ben - kallt. Det blåser och viner och bara ett par minusgrader känns som -20. Jag brukar lida. Av vinden, kylan och det torra. Men inte i år. Precis som att min upplevelse av varma juli och fuktiga augusti var annorlunda förra året,  är januari helt uthärdligt. Jag till och med gillar det. Jag har hittat min balans. Vinden stör mig inte längre. Något har hänt. Jag tycker inte ens att mörkret är speciellt jobbigt.

Jag räddas av min varma (Vata-balans) olja från Ayurvedashopen. Den värmer jag i vattenbad och masserar mig med varje morgon. Från öronsnibbar till fotleder och tår. Älskar den och har använt den i åratal nu. Jag balanserar min inre vind med yogan, som jag så smått börjar hitta tillbaka till. Inte den mästrande och otillgängliga yogan, nej, den är jag klar med - den enkla och självklara. Varma, lekfulla och fysiska. Den yogan. Som jag älskar och som älskar mig.

Och jag eldar. Ved i öppna spisen och Nag champa-rökelsen så mycket jag kan. Vad stillar och värmer mig mer? Min meny från Egosque och Hållbar Hållning som gör mig varm inifrån och ut varje morgon, alla ljus som brinner dag som kväll hemma på Floravägen, ungarna och deras gemenskap. Min J. Alla vi fem. Tillsammans är man aldrig ensam.

Mer? Låt mig tänka: Fluffig varm ägglatte med pepparkakskrydda till frukost eller lunch, hettan som bygger inifrån och pumpar genom min kropp varje CrossFitpass och kärleken som osar bland vännerna på boxen. Det är det som balanserar mig.

Januari är helt ok. Och snart är det februari.
Hepp, så är ljuset snart tillbaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar